2017: Как да се предпазим от нелоялните търговски практики
Статия на г-н Александър Масларски в www.offnews.bg
Kолкото и шаблонно да звучи, единственият начин да се предпазим от нелоялни търговски практики е всяка бъдеща покупка или придобиване на услуга да е следствие на добре обмислено решение или казано по-просто – винаги да правим информиран избор. Седем пъти мери, веднъж режи!
Информираният избор включва следното потребителско поведение:
- Винаги, абсолютно винаги четете това, което подписвате. А ако не разбирате част от написаното, не полагайте подпис. Консултирайте се с лица, които притежават необходимата правна или техническа експертиза, искайте допълнителни разяснения от търговеца и едва когато сте уверени, че разбирате значението и последствията на всяка една договорна клауза, подпишете.
- Сключвайте сделки единствено и само с търговци, които не крият своето наименование, адрес и телефон, и за които предварително сте се уверили, че притежават добра репутация сред клиентите си.
- Прочетете етикета на стоката, а ако е хранителен продукт, обърнете особено внимание на съдържанието и срока за годност.
- Следете за разминаване между обявената на етикета цена и тази, която се маркира на касата.
- Запознайте се с нелоялните търговски практики, които са открити и съответно забранени на българския пазар. КЗП води нарочен електронен регистър, публично достъпен на адрес: https://kzp.bg/registar-neloyalni-targovski-praktiki.
- Бъдете внимателни към всякакви намаления и промоционални стоки. Особено към тези, чиято цена е много по-ниска от средната пазарна цена. Вероятно търговецът премълчава съществена информация, защото помнете – няма безплатен обяд! Съгласно Търговския закон, търговско дружество се създава с една единствена цел – да разпределя печалба.
Какво да правим, когато сме потърпевши или свидетели на нелоялна търговска практика?
Незабавно подайте жалба към КЗП. Нечестната търговска практика е трайно във времето недобросъвестно поведение на търговеца и потърпевши са всички клиенти на компанията. Проявете солидарност! Информирайки Комисията, вие ще защитите не само собствените си икономически интереси, но и тези на останалите потребители, на вашите приятели, близки и роднини. Въпреки че нелоялната търговска практика е насочена към клиентите на компанията, тя косвено вреди и на добросъвестните търговци. За да запазят пазарния си дял, конкурентните дружества са принудени да използват същите нечестни способи, което води след себе си разширяване обхвата на практиката и още по-голям брой пострадали потребители.
Важно! Когато заповедта, с която председателят на КЗП забранява практиката, се стабилизира (не бъде обжалвана в срок или се потвърди със съдебно решение), вие имате право да развалите договора си с търговеца, както и да искате обезщетение от него по общия ред.
Линк към пълния текст на статията:
https://offnews.bg/kakvi-sa-pravata-ni-kato-potrebiteli/kak-da-se-predpazim-ot-neloialnite-targovski-praktiki-650086.html